Anne Liisbergs tale til Blaagaard Teater, Initiativprisen 2023

Blaagaard Teater modtager Initiativprisen 2023 for teatrets vellykkede transformation som lokalt teater på Nørrebro under nyt navn. Talen blev holdt af Anne Liisberg, anmelder og anmelderredaktør hos ISCENE, ved prisoverrækkelsen den 4. december 2023.

Blaagaard Teater - Initiativprisen 2023
Foto: Foreningen Danske Teaterjournalister

”Blaagaard Teater kan noget, som meget få lykkes med”. Sådan skrev jeg i min seneste anmeldelse og fortsatte: ”De kan fylde teatret en mandag aften med et publikum, der er diverst i både alder og etnicitet. Det gør de ved at sætte uhørte stemmer på scenen og dermed række ud til nye publikumsgrupper.”

Min begejstrede anmeldelse gjaldt forestillingen The Wedding, som I har skabt i samarbejde med Theatre of The Women of the Camp – et kvindeteater fra en palæstinensisk flygtningelejr i Libanon. I kommer ikke til at få en Reumert for den forestilling, for den lever ikke op til den vestlige norm for sublim scenekunst, men den kan noget, som god kunst kan – hinsides geografiske, etniske og religiøse grænser. Den kan skabe glæde, den kan skabe frustration, den kan skabe fællesskab, så vi får lyst til at danse med de andre i rummet. 

I hører mig ikke plædere for kunstens nytteværdi. Det spor overlader jeg gerne til kulturministeren. Men både politikere og embedsværk burde slå ørerne ud og lytte til jer, der formår det, som mange bare snakker om. Publikumsudvikling handler ret beset om at sætte noget på scenen, som taler til publikum. Ikke noget, der nusser dem på kinden og taler dem efter munden, men noget, der taler ind i deres virkelighed. Noget, der skaber glæde, frustration og fællesskab. Noget, der med klicheens ord giver os det, vi ikke vidste, vi havde brug for. Scenekunst, der taler ind i samtiden, men også står i sin egen kunstneriske ret. 

Det har I gjort med identitetsfortællinger om at finde sin plads mellem generationerne som Blaagaard Teaters allerførste forestilling, Wahid Sui Mahmouds morsomme og kraftfulde Dobbelt V og siden med Hanin Georgis spillevende, historiebevidste Den anden arabiske kvinde.  Alexander Mayah Larsens Som Brødre er ligesom Johannes Lilleøres Kannibalen allerede ny-klassikere, som I jævnligt sætter på repertoiret. I åbner dørene og ser potentialet i samarbejder med garvede instruktører som Tue Biering, men også med de helt nye som Emil Rostrup, der tog os alle på et magisk trip i starten af sæsonen. 

I har gjort det med festivalformater som Pink Pavilion med international dramatik, senest med temaet Magt. I samarbejdede med Dansk Teater 300 år og Black to Normal om den fænomenale, firfoldige reading Holberg goes black og fortsætter formatet under navnet Black Matters. 

Og I har sat kunsten i kontekst ved at tale om diversitet, queer, generationer, køn, race, autokrati, klima, global kapitalisme, normkritik og institutionel magt i debatter knyttet til forestillinger, i formatet A Seat at the Theatre sammen med podcasten A Seat at the Table,og som kunstnerstyret visionssalon med Bikubenfonden.  

Netop nu inviterer I indenfor til potent-skrøbelig queer-standup i Nina er sjov på Det Kongelige Teater og til afro-amerikansk clubbing med politisk vibe i DETOUR DANCE på Nørrebro. 

De uhørte stemmer er mangfoldige. I sætter dem på scenen og giver scenekunsten mangfoldige stemmer i samfundsdebatten. 

I januar 2021 trådte Sargun Oshana ind ad døren med en vision om, at teatret, der dengang hed Teater GROB, skulle favne den diversitet af mennesker, man kunne se ud ad vinduet på det Nørrebro, hvor teatret hører hjemme. Den vision købte teatrets bestyrelse ind i, og den vision gik I som hold i gang med at realisere, og det førte blandt rigtig meget andet også til navneskiftet til Blaagaard Teater d. 24. august 2022. Her knap halvandet år efter stråler jeres nye profil så distinkt, at vi i dag allerede familiært titulerer jer Blaagaard. 

Transformationen er komplet, men transformationen er også fortsat i gang. 

For I ligger ikke stille på jeres laurbær. I har sagt farvel til flere på teamet, I skal sige goddag til nogle nye, og kun fremtiden kan vise, hvordan det vil forme Blaagaard.  Jeg forestiller mig med Caspar Erics ord fra jeres bidrag til det europæiske samarbejdsprojekt Ulysses European Odyssey, forestillingen Mod Lyset, at I fortsat vil udforske scenekunsten på jeres helt egen måde, så:  

Sæt den ene fod foran den anden lige nu.

Hvis du har en fod at sætte foran den anden.

Og prøv at tænk på at det er crazy at vi har fødder.

Initiativprisen gives til et teater, en institution, gruppe eller person, som har udvist et aktuelt, usædvanligt initiativ indenfor dansk scenekunst. I har som teamet Blaagaard Teater transformeret teatrets profil, så den taler scenekunstnerisk direkte ind i samtiden med autentiske fortællinger, der kan mærkes, og som sætter dagsordener. I har gjort det ved at inkludere og samarbejde på kryds og tværs af genrer, grænser og institutionsformer. I har vist, at alt det svære kan lykkes, hvis man arbejder nysgerrigt, respektfuldt og modigt. 

Stort tillykke med Initiativprisen.

Vi anvender cookies, så hjemmesiden fungerer optimalt. Når du fortsætter, accepterer du vores brug af cookies.  Læs mere