Vibeke Werns tale til Kizzy Matiakis, Teaterpokalen 2020
Kizzy Matiakis modtager Teaterpokalen 2020 for sine præstationer i balletterne “Blixen” og “Sylfiden” på Det Kongelige Teater. En forkortet version af talen blev holdt ved Vibeke Werns alternative prisoverrækkelse den 19. februar 2021.
Kære Kizzy Matiakis,
Det er en kæmpe glæde i dag at kunne overrække dig Teaterpokalen 2020 på vegne af Foreningen Danske Teaterjournalister.
Teaterpokalen gives for en enestående, scenisk præstation i den forløbne sæson, som i dette tilfælde vil sige sæsonen november 2019 – februar 2021.
Du modtager Teaterpokalen både for din fremragende præstation i titelrollen i balletten ”Blixen”, som Gregory Dean havde kreeret til dig, og for din interessante fremstilling af heksen Madge i Nikolaj Hübbes nye iscenesættelse af Bournonvilles ”Sylfiden”.
Du er en unik og meget alsidig danser med et enormt dramatisk talent.
Det kom til fulde til udtryk i din både teknisk og dramatisk imponerende præstation som Karen Blixen i helaftensballetten ”Blixen”, hvor du med dit fint nuancerede og intense dramatiske udtryk så sublimt gav karakter til både den unge, forelskede kvinde og den karismatiske, aldrende forfatter. Gribende viste du os Blixens styrke, skrøbelighed og sorg. Du er en sand storyteller med din krop.
Blixen var oprindeligt den rolle, du skulle have danset af i den 22. april 2021. Men planen blev ændret, ikke på grund af corona, men på grund af glædelige omstændigheder – du venter nemlig dit andet barn og kan faktisk nu føde, hvad øjeblik det skal være.
Så i stedet dansede du af den 14. november i rollen som Madge i den ny version af ”Sylfiden”, hvor du også var på premiereholdet i oktober.
Madge er en rolle, som har været danset af store stjerner op gennem ballethistorien. Du formåede at give Madge dit helt eget, spændende, personlige og forførende udtryk med erotisk undertone og en fin anelse af fordums skønhed og sensualitet hos den ellers uskønne og hævngerrige kvinde. Og sikke ekspressive dikterende hænder, du havde over for James.
Du er netop ikke en danser, der kopierer. Du finder dine egne veje ind i rollerne. Din arbejdsomhed og uforfærdede nysgerrighed på klassisk såvel som moderne ballet har ført dig langt, og du har nået meget i din karriere.
Født og opvokset i England blev du først uddannet hos Leo Kersley (Harlow School of Ballet i Essex) og siden på The Central School of Ballet i London, som gav dig en bred baggrund i scenekunstens mange discipliner.
Den professionelle karriere startede du i Den Kgl. Svenske Ballet, hvor du dansede tre år, inden du i 2003 kom til København og blev korpsdanser i Den Kgl. Ballet og i 2008 udnævnt til solist. Dengang hed du Kizzy Howard, men efter brylluppet i 2009 med din kollega Tim Matiakis, skiftede du efternavn.
Du har med al tydelighed vist, hvor meget man kan opnå, også i den sidste del af dansekarrieren. Efter du havde født dit første barn, Milo, for ni år siden, vendte du stærkt tilbage og kom til at danse som aldrig før. Og du skrev ballethistorie herhjemme, da du i en alder af 35 år – altså kun fem år før pensionsalderen – meget velfortjent blev udnævnt til solodanser efter at have danset den yderst krævende dobbeltrolle som Odette/Odile i ”Svanesøen”.
I sin motivation for udnævnelsen til solodanser sagde Nikolaj Hübbe blandt andet:
”Du er en voksen, øm, forfinet, dramatisk og vidunderlig skrå danser. Disse evner gør dig til talskvinde for, hvad talent, passion og dét at gå nye veje kan bringe med sig. Du giver på den måde fremtidshåb og er en nutidig rollemodel – en personificering af balletkulturen i dag. En moderne, klassisk ballerina.”
Du har faktisk danset med i det meste af Den Kgl. Ballets repertoire og har danset alt lige fra Myrta i ”Giselle” til Dark Angel i ”Serenade” og Hjerter Dronning i ”Alice i eventyrland”.
I sidstnævnte var du forrygende morsom ligesom i Alexander Ekmans underfundige moderne værk ”Cacti”. Humor er noget, du i den grad også har sans for, og hold da op, hvor kan du også slippe temperamentet løs. Det så vi i Bournonvilles ”Et Folkesagn” med din mageløse gestaltning af den iltre og hæmningsløse Frøken Birthe, der ikke kan tæmme sit troldetemperament.
I Neumeier-repertoiret har du blandt andet danset Prudence i ”Kameliadamen”, inden du i 2018 til din egen store overraskelse blev castet til den udfordrende titelrolle, som du dansede med dybeste inderlighed. Og efter din imponerende præstation som den feterede og viljestærke gamle grevinde i Liam Scarletts kreation ”Spar Dame” blev du i 2018 nomineret til Teaterpokalen.
Du har gennem årene modtaget mange priser og blev i 2016 ridder af Dannebrogordenen.
Nu er du modtager af Teaterpokalen 2020. Sammen med prisen på 50.000 kr. følger et sølvfad designet og skabt af Manuel Sjødahl.
Hjertelig til lykke.