Pia Stillings tale til København Danser, Initiativprisen 2021

På vegne af København Danser modtager Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth Initiativprisen 2021 for deres etablering en ny, international dansefestival i København. Talen blev holdt af Pia Stilling, anmelder ved Kulturtid.dk, Dansonline.dk og Villabyerne, ved prisoverrækkelsen den 6. december 2021.

Kære Ulrik og Thomas,

Det er en stor glæde og ære at få lov til at præsentere jer og overrække dette års initiativpris på vegne af Danske Teaterjournalister. Initiativprisen gives til et teater, en institution, gruppe eller person, som har udvist et aktuelt, usædvanligt initiativ indenfor dansk scenekunst.

I får prisen for jeres initiativ festivalen ´København Danser´, som I har planlagt skal være en årligt tilbagevendende begivenhed, og som I to Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth har skabt sammen. Der har været bump på vejen på grund af den pandemi, der har spændt ben for de fleste af os. Det vender jeg tilbage til. 

Lidt om jer to:

I danner et fantastisk makkerpar. I bringer hver især stor professionalisme, viden og entusiasme til bordet. Du Thomas har mere end 35 års erfaring som forestillingsleder og turnéleder på forestillinger over hele verden fra Korinth Kino i Faaborg til Opera Garniér i Paris og Marinsky Teatret i Sankt Petersborg. Du har arbejdet med Ørkenens Sønner, Det Brune Punktum, Rytteriet, Cirkusrevyen, La Fura Dels Baus, Alexander Kølpins Sommerballet, Cross Connection Ballet, Steen Koerner Studio og Den Kongelige Ballet. Ret imponerende må man sige. 

Du Ulrik har en aktiv dansekarriere. Det blev til mange år på Det Kongelige Teater, hvor du blev solist i 2007, samme år hvor du også lige fik tid til at vinde guldmedalje i Erik Bruhn konkurrencen i Toronto. Som 24-årig i 2009 blev du udnævnt til solodanser. Du har danset solopartier i ´Etudes´, Albrecht i ´Giselle´, Romeo i ´Romeo og Julie´, prinsen i ´Nøddeknækkeren´. Du har haft solistpartier i ´Dances at a Gathering´, Petit Mort og mange flere balletter.

Nikolaj Hübbe sagde blandt andet ved din udnævnelse til solodanser: 

”Siden Ulrik begyndte i kompagniet har han gennemgået en kolossal udvikling, både som danser, som kunstner og som fortolker. Ulrik er, fra naturens hånd, udstyret med et enormt talent, som han forvalter forbilledligt med lige dele målrettet disciplin og lydhør kreativitet. Han danser med en sjælden lethed og besidder en legende ekvilibrisme, som han i de senere år har suppleret med en spændende dybde. Hvad skal jeg sige? Ulrik kan danse! Han kan virkelig danse!” 

Så har vi det på plads!

I 2017 tog du springet over Atlanten og blev solodanser i San Francisco Ballet. 

Det ville være rigeligt for de fleste, men udover din aktive dansekarriere har du i flere tilfælde arrangeret store dansebegivenheder – blandt andet velgørenhedsforestillingen ´Dancing for Unicef´ tilbage i 2011 på Det Kongelige Teater. Du har desuden været producent og kunstnerisk leder af danseforestillinger på turnéer i London, New York og Bangalore. 

I har som nævnt ikke ladet jer slå ud af, at en pandemi spærrede vejen for jeres initiativ. Allerede før, vi som publikum fik lov til at opleve dansen live, blev der skabt en dansefilm, der har ligget på jeres hjemmeside siden september 2020. Værket hedder ´Solosolo´ og er af Sebastian Kloborg. Dansere er Ryan Tomash og Liam Redhead fra Den Kongelige Ballet. I værket er de næsten tomme gader udnyttet til et smukt baggrundstæppe. Der danses på villaveje, langs jernbanespor og broer. Jeg kan kun anbefale alle at gå på nettet og se den. 

I september i år kunne I endelig komme i gang med forestillinger i et af Københavns skønneste teaterrum – Østre Gasværk.

Her fik vi i første omgang lov at opleve solister fra San Francisco Ballet i hele ni forskellige koreografier. Der var klassisk, neoklassisk, contemporary, streetdans og en enkel boogie woogie. Heldigvis fik vi også dig at se Ulrik i to af værkerne, og især dit humoristiske parti i Jerome Robbins ´In the Night´ sidder stadig på nethinden. Det blev til tre helt nye koreografier, der var bidrag til jeres overordnede tema om større diversitet og ligestilling mellem kønnene. 

Dernæst stod École des Sables fra Senegal i samarbejde med Pina Bausch Foundation for tur, og sjældent er der hørt så begejstret et bifald som efter ´Sacre du Printemps´ med dansere fra hele 16 forskellige afrikanske lande. Det har været en logistisk opgave at få danserne til landet – Corona lurer jo hele tiden i baggrunden med potentielle forhindringer. Scenegulvet var dækket med jord kørt på af scenemedarbejderne, der hentede jorden fra containere fra Wuppertal – meget effektfuldt og lidt sjovt. 

Jeg citerer en bid fra Informations anmelder Anne Middelboe: 

”Fødderne stampede i jorden, og armene klaskede mod de unge kroppe i dødskamp, så tilskuerne i Østre Gasværk blev revet med af skræk og begejstring til Pina Bauschs legendariske koreografi til `Le Sacre Du Printemps´. En ofringsdans uden egoer.”

Det blev et uhyre populært gæstespil, hvor flere endda gik forgæves og ikke kunne få fat i en billet. 

Mange kan spørge, om ballet er en svært forståelig kunstart, og om man måske på den baggrund skal afstå fra at se det. Jeg kan personligt slet ikke forstå spørgsmålet, men i dette tilfælde kan det besvares med, at når der leveres kvalitet, er der et publikum. Og kvalitet har I i den grad leveret ved jeres festival ´København Danser´. 

I har udvist både mod og initiativ med så stort anlagt et projekt som ´København Danser´, er. I har skabt et flot, lødigt internationalt supplement til Københavns øvrige dansescene. 

Vi glæder os til februar 2022, hvor Batscheva kompagni skal danse i Stærekassen.

Stort tillykke med prisen. Vi ser frem til at følge de kommende års festivaler. 

Vi anvender cookies, så hjemmesiden fungerer optimalt. Når du fortsætter, accepterer du vores brug af cookies.  Læs mere