Lene Grønborg Poulsens tale til Sofia Nolsøe, Teaterpokalen 2021

Skuespiller Sofia Nolsøe modtager Teaterpokalen 2021. Talen blev holdt af Lene Grønborg Poulsen, journalist ved Radio4 og anmelder ved Kristeligt Dagblad, ved prisoverrækkelsen den 6. december 2021.

Teaterpokalen 2021 går til Sofia Nolsøe, Aarhus Teater – for en helt særlig, intens og personlig tilgang til scenekunsten, hvor publikum altid kan mærke dig – og for dine to store præsentationer i ”A Clockwork Orange” og i ”Når vi døde vågner.”

Kære Sofia.

Man er aldrig i tvivl om, hvornår du træder ind på scenen. Du tager rummet med en stor overbevisende kraft og favner hele spektret, så vi som publikum ender helt yderst på stolekanten og trækker eller holder vejret med dig. 

Du er født i Torshavn, og en fornemmelse i maven fortalte dig, at du skulle være skuespiller. Som færing er man vant til at tjekke vejret og flytte sig efter de muligheder, som vind og dagsform tilbyder – det har du engang fortalt i et portrætinterview til Aarhus Stiftstidende. Her sagde du også:

”Man er meget tæt på naturen på Færøerne, og der er et utroligt omskifteligt vejr og vind. Det betyder at man ikke på forhånd kan planlægge noget, som er afhængigt af vejret; man må vente og se, hvordan det udvikler sig.” Måske har du i den tilgang fundet nøglen til din succes på scenen, hvor du transformerer dig alt efter hvad rollen kræver. Det er også et vilkår for skuespilleren at være omskiftelig, følge med og gribe den vind eller de chancer, som kommer. At kaste sig ind i kollektive processer, mærke efter og lade sig føre de steder hen, som forestillingen kræver. At kunne bevæge sig mellem forskellige følelser og på forskellige scener.

Du blev uddannet fra Statens Teaterskole i 2011, og på Folketeatret blev din Emma i stykket ”Indenfor murerne” beskrevet som ”smuk, rolig – og med guldalderroen i sig.” På Aarhus Teater i den anden ende af landet ved faste teatergængere, at det ikke er første gang du imponerer. 
Det kan føles som en farefuld færd at kaste sig ud i Lars Von Triers ”Dancer in the Dark” i rollen som Selma, der tidligere er spillet af Bjørk i den filmiske version. Det var din første hovedrolle på Aarhus Teater i 2018, og du var den seende, der spillede en næsten blind. Men du leverede dit eget take på rollen, som den kvinde, der vil ofre alt for sin søn og stå det hele igennem. Og det gjorde du i en gennemført og original musikalsk forestilling, som blev alt andet end en kopi af filmen. Det er også blevet til mange andre roller, som vi ikke kan nå her – men på Aarhus Teater har du blandt andet været en del af succesforestillingerne Erasmus Montanus og Rocky Horror Show.

I de to forestillinger, som du er nomineret for i dag, ser vi, at du har udviklet og rykket dig som skuespiller. Du er til stede på scenen i et meget intenst nærvær. I ”Når vi døde vågner” mestrer du dobbeltheden i rollen som konen Maja – når træt og opgivende langsomt glider ned af bænken i saunaen, eller når du vender blikket mod fjeldet, hvor nye muligheder måske venter. Her er du lige dele rastløs, forvirret, vred og passioneret.

I ”A Clockwork Orange” smiler du ondskabsfuldt bag røde læber, som en killer-klovn fra vores værste mareridt, mens du drikker mælk på Moloko-bar inden aftenen står på vold – og mere vold! Du leger dig overbevisende igennem forskellige roller i et univers, der får os til at grine og gyse. Det er både ubehageligt og frydefuldt – og på den måde helt i tråd med resten af iscenesættelsen. Måske er det den omskiftelige færøske vind, der skubber dig i ryggen.  

Spændvidden er i hvert fald stor, når man med nerve mestrer alt fra det naturalistiske og surreelle hos Ibsen til det vilde og voldlige i 1960’ernes ”A Clockwork Orange”. Begge forestillinger har på hver sin vis opnået klassikerstatus, men de blev i jeres versioner også aktuelle billeder på vores liv her og nu. Og det er det teatret og skuespillet kan! I den her verden hvor corona desværre føles som en snart evig følgesvend, er vi mange der er lettede over, at teatrene ikke længere er lukkede, for det er her vi mærker samværet, samspillet og sameksistensen. 

Og nu kan vi glæde os til maj, hvor vi skal med dig på Berlinernatklub i den ikoniske musical Cabaret. Jeg er sikker på, at det bliver en fest, vi har brug for!

Kære Sofia, vinden blæser din vej – og mon ikke vi har meget mere i vente.

For dit nærvær og nysgerrighed – intensitet og indlevelsesevne – følsomhed og fandenivoldskhed får du i dag Teaterpokalen 2021.

Tillykke med prisen!

Vi anvender cookies, så hjemmesiden fungerer optimalt. Når du fortsætter, accepterer du vores brug af cookies.  Læs mere